Informacje dla osób z dysfunkcjami

WARUNKI I FORMA PRZEPROWADZANIA EGZAMINU CERTYFIKATOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO DLA OSÓB O SPECJALNYCH POTRZEBACH

Informacje o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego przeznaczone są dla zdających:

  • niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie lekarskie o dysfunkcji,
  • chorych lub niesprawnych czasowo, posiadających zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wydane przez lekarza,
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.

2. Rodzaj dostosowania warunków i formy egzaminu zależy od rodzaju dysfunkcji zdających. Mogą to być zdający:

  • słabo widzący,
  • słabo słyszący,
  • z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych,
  • z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie),
  • z chorobami przewlekłymi,
  • z dysgrafią i dysortografią.

3. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego może polegać na:

  • wydłużeniu czasu egzaminu pisemnego i/lub ustnego,
  • korzystaniu w czasie egzaminu ze specjalistycznego sprzętu oraz urządzeń technicznych,
  • dostosowaniu miejsca egzaminu do potrzeb i rodzaju niepełnosprawności.

4. Zdający, który zamierza skorzystać z prawa zdawania egzaminu w warunkach i formie dostosowanej do jego potrzeb, powinien złożyć stosowny wniosek do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej w wybranym ośrodku, w terminie nie krótszym niż miesiąc przed datą egzaminu. Do wniosku należy dołączyć aktualne orzeczenie komisji lekarskie o dysfunkcji.

5. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, po stwierdzeniu kompletności przedstawionych przez zdającego dokumentów, informuje sekretariat PKdsPZJPjO o konieczności dostosowania arkuszy egzaminacyjnych.

6. Sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych zdających:

Rodzaj dysfunkcji

 Sposoby dostosowania warunków i formy egzaminu 
 

EGZAMIN PISEMNY

EGZAMIN USTNY

Zdający słabo słyszący

 
  • korzystanie z urządzeń technicznych odpowiednich do wady słuchu
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut
  •  wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut 

Zdający słabo widzący

 
  • dostosowanie testów egzaminacyjnych (czcionka Arial 16 pkt.)
  • wydłużenie czasu trwania każdej części egzaminu nie więcej niż o 10 minut
  • korzystanie z przyborów optycznych
  • odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy
  • w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów
 
  • dostosowanie zestawów egzaminacyjnych (odpowiednio powiększone ilustracje, czcionka Arial 16 pkt.)
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 5 minut
  • w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów,

Zdający z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych

  • dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego 
  • dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego 

Zdający z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie)

   
  • uzupełnienie wypowiedzi ustnej zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut

Zdający z chorobami przewlekłymi

 
  • dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
  • możliwość korzystania z leków
 
  • dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
  • możliwość korzystania z leków

Zdający z dysgrafią i dysortografią

 
  • zastosowanie szczególnych kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnej
 
Rejestracja na egzamin 7-8 marca 2020 zakończona. Limit miejsc wyczerpany.

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką plików cookies.

Rozumiem